A Trip to Izumo by Sunrise Express #1 (28/Oct/2019-29/Oct/2019) ~ Departure...
子供の頃、”プルートレイン”という寝台特急が日本の各方面に走っていた。青色の車両、そして機関車に付けられている各方面ごとの様々な列車名のロゴのヘッドマーク。すごく大好きだった。小学校6年生の時に、親にわがままを言って父方の実家方面に走るブルートレインに乗せてもらった。自分でもどうしてそんなにブルートレインが好きだったのだろうと思う。
ひょんなことから、添乗員時代に南アフリカのブルートレインにも乗る機会も得た。幸運というしかない。因みに、こちらの列車は豪華列車と言われる類のもので、日本のブルートレインは庶民的な移動手段だ。
When I was a kid, night sleeper express trains called "Blue Train" used to run throughout in Japan. The outstanding blue color carts led by a locomotive with a symbolic nameplate of each destination fascinated me so much. And I got an opportunity to get on one of them to visit my father's relatives because my parents accepted my wish. I just wondered why I was so fascinated by those blue trains that much then.
Luckily, I also had a chance to get on the counterpart "Blue Train" in South Africa when I was a tour escort. Japanese Blue Trains were more just say for working class, but this South Africa one is much more luxurious.
そんな大好きだったブルートレインは、いつの間にか時代の変化の中に一つ消え、また一つ消えるという具合に、今は無くなってしまった。道路交通網の発達、飛行機移動の低料金化が大きな原因だった。現在は時間とお金に余裕のある人たちの余暇の移動手段として、豪華寝台特急が各方面に走っているのを噂に聞くが、ブルートレインほどの魅力は感じない。
しかし、例外がある。それが「サンライズ・エクスプレス」だ。
My favorite Blue Trains had disappeared one by one before I knew it It was because of changing times, development of road traffic networks and lower price in commercial flights. I hear that some luxurious night sleeper express are running in Japan for upper class or retired people. However they are less attractive to me.
サンライズ・エクスプレスは豪華寝台列車ではない。この列車はブルートレイン出雲号と瀬戸号が唯一形を変えて今に残った貴重な寝台列車だ。そして、自分は島根県の出雲市に向かうためにこの「サンライズ出雲」に乗車した。
やっと宿願が成就した。
This Sunrise Express isn't luxurious, and is the only night sleeper train left for us at this moment which changed the appearance of Blue Train IZUMO/SETO. Well, I had a chance to get of this "Sunrise IZUMO" to go to Izumo in Shimane Prefecture.
出発前の時間に、もちろんカメラでパシャパシャと撮影会。自分の個室のコンパートメントも撮る。そして、どうでもいいのもを撮ってみたり…。
Before the departure, I took the photos, of course! My own compartment, or just thing there...
もちろん、もっとゆったりした個室もある。しかし、今回予約した時は実は最後の一席残っていたのがこの席だった。また、グレードのアップしたコンパートメントは次回の楽しみに取っておこうと思う。
There were a better and bigger compartment, but it was the last compartment left when booking. I will try the better one for the next time.
ナンバーロックでちゃんとカギをかけれるので安心だった。
The door was looked with safety digits numbers.
このコンパートメントは、シングルベットよりも横幅が狭い。自分には十分だった。しかし、スーツケースを抱えて移動をしている人たちには、その置き場所が無く酷だなと思った。
My compartment in B class was very small in width, but enough for me. However for those with a big luggage, it seemed to be sympathetic.
10月28日(火)午後10時、「サンライズ出雲・瀬戸号」は東京駅をゆっくりと出発していった。この瞬間が好きなのよね!!!
On the 28th of October, Tuesday at 10 p.m., The Sunrise Express SETO/IZUMO departed slowly from Tokyo Station. I really loved this moment.
出発をしてしばらくして、車掌がチケットの確認にやってくる。そして、お酒とおつまみをボロボロとつまみ初めて、右に左に揺れる列車の揺れを心地よく感じて。
最高だな!
正美
≪つづく≫
A while later after it had departed, a train conductor came to my compartment to check my tickets. And then I started having snacks and drinks feeling comfortable trembles right and left.
Amazing moment!
Masami
≪To be continued≫
正美
≪つづく≫
A while later after it had departed, a train conductor came to my compartment to check my tickets. And then I started having snacks and drinks feeling comfortable trembles right and left.
Amazing moment!
Masami
≪To be continued≫
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